19. arkkitehtuuribiennaali päättyi – kävijäpalautteen perusteella Suomen paviljongin näyttely oli kulttuuriteko

Miina Jutila
Tämänvuotinen Venetsian arkkitehtuuribiennaali sulkeutui sunnuntaina 23. marraskuuta. Biennaalissa vieraili puolen vuoden aikana 300 000 kävijää. Suomen paviljongin näyttelyn näki lähes puolet kaikista biennaalikävijöistä.
Suomen paviljongissa nähtiin näyttely The Pavilion – Architecture of Stewardship. Arkkitehtien Ella Kaira ja Matti Jänkälä kuratoima näyttely käsitteli arkkitehtuurin pitkäikäisyyden takaavaa huoltoa ja korjausta. Näyttely esitteli Alvar Aallon suunnitteleman Suomen paviljonkirakennuksen eri vaiheita sekä ihmisiä, jotka ovat omalta osaltaan vaikuttaneet siihen, että kosteaan Venetsiaan vuonna 1956 rakennettu pieni puurakennus on edelleen olemassa.
Lue lisää näyttelystä tästä linkistä.
19. Venetsian arkkitehtuuribiennaali oli avoinna toukokuun puolivälistä marraskuun loppuun. Biennaaliin myytiin 298 000 lippua, ja avajaisviikolla sen näki lähes 18 000 kutsuvierasta. Avajaisviikon runsaan osallistujamäärän ansiosta Carlo Rattin kuratoima Intelligens. Natural. Artificial. Collective rikkoi arkkitehtuuribiennaalin kävijäennätyksen. Kävijöistä puolet oli italialaisia ja puolet eri puolilta maailmaa. Opiskelijoiden ja alle 26-vuotiaiden osuus, 28 %, oli poikkeuksellisen suuri.
Näyttelyn saama kävijäpalaute oli kiittävää
Puolen vuoden aikana Suomen paviljongin näyttelyn näki 140 000 kävijää, mikä on lähes yhtä paljon kuin edellisen, vuoden 2023 näyttelyn Huussi – Imagining the future history of sanitation rikkoma yleisöennätys.

The Pavilion esitteli aiheensa monikanavaisen, videotaiteilija Merle Karpin ja äänisuunnittelija Jussi Hertzin toteuttaman videoteoksen avulla. Yleisöpalautteessa korostui aiheen merkittävyys: modernin arkkitehtuurin säilyttämistä ja korjaamista käsittelevää näyttelyä, joka dokumentoi rakastetun paviljonkirakennuksen vaiheita, pidettiin useissa palautteissa tärkeänä aiheena, jopa kulttuuritekona. Videoformaattia pidettiin helposti lähestyttävänä, oivaltavana ja koskettavana kerronnan tapana. Videoteos sai palautteissa runsaasti kiitosta.
"We both cried! A very touching and strong video."
“Erittäin upea teos, mahtava idea. Oli hienoa kulkea rakennuksessa ja katsoa samalla videoteosta. Tämä oli kyllä paras paviljonki täällä.”
“Wonderful, interesting, easy to understand, and important.”
“Todellinen kulttuuriteko”
“The exhibition was really interesting, it's very important to highlight the importance of maintenance.”
“Brilliant, amazing… love the spiders… we shouldn't build more!”
“There are multiple pavilions with the same concept, the pavilion itself, but this one did it the best. I felt really connected.”
"I have explored almost all the pavilions, and this was definitely my favourite! So simple."
“The best thing I have seen.”
Näyttelyn videotrailerin kesto on 1:49.
Näyttely sai 32 kansainvälistä mediaosumaa, joiden kattavuus oli 102 miljoonaa lukijaa. Esimerkiksi The Architect’s Newspaper, Artribune, Domus, DesignBoom, StirWorld, Wallpaper, Casa BRUTUS, ArchDaily ja World Architects nostivat Suomen paviljongin top-listalleen. Dezeen sai ensimmäisen julkaisuoikeuden näyttelyn kuville, ja kuraattoreita haastateltiin muun muassa Monocleen. Kansainvälisessä PR-työssä apuna oli lontoolainen ING Media.

Vuosi 2025 oli Venetsiassa suomalaisen arkkitehtuurin supervuosi, kun Pohjoismaisessa paviljongissa nähtiin Arkkitehtuuri- ja designmuseon toteuttama, taiteilija Teo Ala-Ruonan ja työryhmän näyttely Industry Muscle: Five Scores for Architecture ja päänäyttelyssä nähtiin kolme suomalaistyöryhmää.
Suomen paviljongin näyttelyn yhteydessä toteutettu julkaisu, Architecture of Stewardship, käsittelee näyttelyn teemoja laajemmassa kontekstissa. Lisätietoja julkaisusta löytyy tästä linkistä.

Julkaisua voi ostaa Arvinius + Orfeuksen verkkokaupasta tästä linkistä.
Archinfo toteutti vuoden 2025 Suomen paviljongin näyttelyn, samoin kuin kaksi sitä edeltänyttä biennaalinäyttelyä, avoimen kuraattorihaun pohjalta. Seuraava, 20. Venetsian arkkitehtuuribiennaali järjestetään vuonna 2027. Archinfo on aloittanut näyttelyn valmistelut uudenlaisella konseptilla, josta tiedotamme lisää loppuvuoden aikana.
The Pavilion – Architecture of Stewardship
Kuraattorit Ella Kaira ja Matti Jänkälä
Videotaiteilija Merle Karp
Äänisuunnittelija Jussi Hertz
Graafinen suunnittelija Samuli Saarinen
Näyttelyarkkitehti Antti Auvinen
Archinfon työryhmä Katarina Siltavuori, Ulla Kallakivi, Miina Jutila, Francesco Raccanelli, Anna Rusi
Päätukija Opetus- ja kulttuuriministeriö
Tukija Suomen Kulttuurirahasto
Pääkumppani Kontio
Kumppanit Artek, Tervakoski Oy, Helsinki Distilling Company, Suomen Rooman-suurlähetystö, Unidrain
Kiitokset kaikille työhön osallistuneille, tukijoille ja kumppaneille!


