Takaisin artikkeleihin

Kaupunkisuunnittelua ja mallinnusta arkkitehtuurikasvattajille

ISS 38 Hawaiian Island chain scaled

Autio saari meren keskellä – kaukana kaikesta. Neljätoista ihmistä haaksirikkoutuu laivalla ja rantautuu autiolle saarelle. Mitä tehdään ensiksi? Laivalta on saatu mukaan vain vähän tarvikkeita ja ruokaa…
Näin käynnistyi Airueksi arkkitehtuuriin -koulutuksen viides kontaktiopetusviikonloppu. Arkkitehti Reijo Mitrusen opastuksella kuvitteellista tilannetta lähdettiin ratkomaan Maslow´n tarpeiden hierarkian pohjalta. Perjantai-illan aikana perehdyttiin lisäksi maankäyttö- ja rakennuslain määrittelemiin maa-alueiden suunnittelun tavoitteisiin, kaavatasoihin sekä Lynchin kaupunkikuvallisiin elementteihin: polut, rajat, alueet, solmut ja maamerkit. Lopuksi testattiin Google Earthin mahdollisuuksia arkkitehtuurikasvatuksen välineenä.Lauantaina mediataiteen läänintaiteija Markku Ruotsalainen kertoi alustuksessaan pelien ja nykyään myös arkkitehtuurin visualisointiin käytettävistä pelimoottoreista sekä 3D-mallinnuksesta ja erilaisista mallinnustavoista. Teoriasta siirryttiin käytäntöön perehtymällä verkkopohjaiseen TinkerCAD-mallinnusohjelmaan, joka on suunnattu erityisesti lasten, nuorten ja muiden aloittelevien mallintajien käyttöön eikä vaadi erillistä asennusta. Lisäksi mallinnuksen perusteita opeteltiin ScetchUp 8 -ohjelmistolla. Erityistä kiinnostusta herättivät työkalut, jotka mahdollistavat oman mallinnuksen sijoittamisen Google Earth -virtuaaliympäristöön.[caption id="attachment_3254" align="alignleft" width="720"]Kuva Mari Piipponen Koulutusyhteistyössä Snellman-kesäyliopisto, Arkkitehtuuri- ja ympäristökulttuurikoulu Lastu ja Arkkitehtuurin tiedotuskeskus. Kuva Mari Piipponen.[/caption]

Jaa tämä artikkeli