Takaisin artikkeleihin

Enemmän vähemmästä: suomalainen arkkitehtuuri, muotoilu ja muoti kehittyvät kohti kestävämpää tulevaisuutta

Paneelikeskustelu suuressa salissa, jossa seinälle heijastettu diaesitys

Anna Rusi

Archinfo, Finnish Design Info ja Fashion Finland nousivat Habitaren lavalle keskustelemaan kestävyyden mahdollisuuksista. Kolmen design-alan organisaation yhteishanke pyrkii vahvistamaan alojensa näkyvyyttä kotimaassa ja maailmalla.

Teksti: Anna Rusi

Archinfo, Finnish Design Info ja Fashion Finland esittäytyivät ensimmäistä kertaa yhdessä perjantaina 9. syyskuuta Habitaren lavalla. Paneelikeskustelussa pureuduttiin kestävyyden haasteisiin ja mahdollisuuksiin sekä alojen kehityksen että maabrändin rakentamisen saralla.

Yhteishankkeen tehtävänä on vahvistaa Suomen maakuvaa alojensa avulla sekä koota asiantunteva verkosto nostamaan esiin uutta suomalaista osaamista. Hanke painottuu erityisesti viestintätyön vahvuuksiin sekä mahdollisuuksiin päivittää Finnish Design -brändiä kansainvälisesti. Toimijoiden yhteisen viestintäkampanjan ydinteemana on kestävä siirtymä ja uusien, oivaltavien ratkaisujen löytäminen suunnittelualojen avulla.

Fashion Finlandin liiketoimintajohtaja ja päätoimittaja Sami Sykkö, Finnish Design Infon projektipäällikkö Katja Lindroos sekä Archinfon toiminnanjohtaja Katarina Siltavuori avasivat keskustelun esittelemällä niin toisensa kuin alojen yhteisen hankkeen.

Sykön luotsaamaan paneelikeskusteluun oli kutsuttu toimija kultakin suunnittelualalta: muotiyritys Mifukon toimitusjohtaja Katja Kantola, huonekaluvalmistaja Nikarin luova johtaja Jenni Roininen sekä arkkitehti Maiju Suomi. Antoisan keskustelun lopputulema oli selkeä: vastuullinen tuotanto ja kestävä kehitys ovat avanneet uusia ovia suomalaiselle arkkitehtuurille ja muotoilulle.

Suunnittelijoiden tietoisuus valinnoistaan, materiaalien ja tuotantoketjujen huomioiminen sekä kokonaisvaltainen ote vastuullisuuden tiedostamiseen nousivat esille keskustelussa, ja vastuullisuus on yksi yhteishankettakin eteenpäin kantavista teemoista. Markkinoilla ja kuluttajien keskuudessa vallitsevat uudet vaatimukset myös vastuullisuuden osalta, ja toiminta vaatii moniäänistä keskustelua koko tuotantoketjun varrella.

Yhteishankkeella pyritään luomaan otolliset puitteet suomalaisen arkkitehtuurin, muotoilun ja muodin kasvulle. Kolmen toimijan yhteisvoimin jo ennestään Suomen vahvuutena pidettyä designia voidaan sekä uudistaa vastaamaan kestävyyden kriteereihin että siivittää entistä vastuullisemmin maailmankartalle.